کد خبر: ۷۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه امروز همه دنیا در زبان حرف از بخشش می زنند، گفت: صلح و بخشش امروز نیاز جهانی است و همه دنیا در زبان و ظاهر به این موضوع اشاره می کنند.
ناطقان: حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در همایش ملی صبر که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی جمهوری اسلامی(سالن اجلاس سران) برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و سال نو گفت: مساله صلح و سازش و رضایت چیزی نیست که در یک جامعه خاص و زمان و قشر خاص مورد احترام باشد بلکه صلح در همه جوامع بشری هم مورد نیاز بوده است و هم مورد ارزش. در اسلام به مساله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده و در سور مختلف در قران چند ایه اختصاص به صلح پیدا کرده است.
وی افزود: صلح به معنای گذشت و آشتی و آرامش است و صلح در بین طرف مختلف که نزاع و جنگ است. اگر دونفر یا دو خانواده با هم قهر باشند ببینید چه مضراتی دارد؟ اگر دو کشور در حال نزاع با هم باشند چه خطراتی را به وجود می اورد و خطر جنگ و دعوا و مقابله با یکدیگر برای جامعه و برای نسل های اینده چقدر خطر دارد. به همان میزان صلح از اهمیت برخوردار است، بلکه بالاتر. صلح که امد آرامش می آید و زمینه برای رشد یک خانواده به وجود می اید.
وی افزود: اصل وجود صلح که دنباله ارامش است بسیار باارزش است.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: همه دنیا می داند و با زبان تبلیغ می‌کند که جامعه باید مملو از صلح  و دور از درگیری ها باشد و باید همه انسان ها اخلاق بخشش را در خود تقویت کنند.

وی افزود: صلح گاهی وقتها یک طرفه است و کسی مالی را به دیگری می بخشد و گاهی وقتها مصالحه است و دو طرف دارد که این موارد اشکال ندارد، ولی در پاره ای از موارد به غیر از صلح راهی وجود ندارد.

محسنی اژه ای تصریح کرد: کسی که صلح می کند هم خودش سود می برد و هم طرف مقابل. در سال 95 تا اخر بهمن ماه با زحمات شوراهای حل اختلاف که در زندان ها و استان ها با کمک سایر دستگاه ها انجام شد، از کسانی که حکم قصاص و سلب حیات برایشان صادر شده بود، در حدود سیصد نفر در پی گذشت از قصاصند که از این تعداد نزدیک به 230 نفر از حق قصاصشان به طور کامل صرف نظر کردند و تعدادی هم در شرف مراحل اداری است. می بینید اگراین تعداد از اعدامشان صرف نظر شود چه آثاری در جامعه دارد.
وی افزود: وقتی بعضی از خانواده ها با دل پر خون، اما با یک محاسبه درست از حق صرف نظر می‌کنند ، می بینید که جامعه چه نگاهی به آن پیدا می‌کند. پس هم برای فرد مصلح و هم کسی که این کار صورت گرفته چه اثراتی دارد.
وی ادامه داد: کمک کنیم که صلح و بخشش برای مردم ملموس شود همه افراد از جمله رسانه ها و ائمه جماعات و ... که کلام و رفتارشان الگوست تلاش کنند که این مساله توسعه یابد که آثاری هم برای قوه و هم برای بشریت و ایران اسلامی دارد و قوا هم از این مسایل بهره مند خواهند شد.
وی ادامه داد: گذشت یک وقت به لحاظ مسایل فردی است که به من ظلم شده و در اینجا تاکید فراوانی است که حتی الامکان افراد ببخشند اما یک وقت حق فردی نیست آیا یک فردی که مسئول جامعه است، می تواند بگوید که بخشش خوب است پس از بیت المال ببخشم و بدون ضابطه این کار را انجا دهد ، باید بگویم نه این حق را ندارد و بخشش در اینجا نیست. اگر کسی قاضی است موظف است افرادی را براساس موازین مجازات کند، آیا قاضی می تواند  پیش خودش این را بگوید که من مجرم را بخشیدم که باید بگویم این حق را ندارد. بخشش یا قبل از محکومیت است یا بعد از محکومیت و هر کدام مکانیزم خاصی دارد.
وی افزود: نیروی انتظامی موظف است نظام جامعه را صیانت  و با دزد برخورد کند و با همه آنچه که اسلام گفته باید تمام حقوق ان را رعایت کند اما آیا می تواند بدون اینکه رضایت شاکی رابگیرد بگوید که من دلم سوخت و او را رها کردم؟ نه این حق را ندارد که او را رها کند.
وی افزود: اگر صلح بین مردم رواج یابد و پرونده قضایی تشکیل نشود آثار مثبتی دارد و اگر پرونده قضایی تشکیل شد مردم باید توجیه شوند و اگر این کارها صورت گیرد یقینا به نفع جامعه و طرفین دعوا است و از حجم کار قوه قضاییه کاسته می شود و می تواند به کار اصلی خود بپردازد و به جای رسیدگی به میلیون ها پرونده به پرونده هایی که حق شخصی مردم است رسیدگی کند که این امر برای مصلحین اجر بزرگی است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین