کد خبر: ۷۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره آخرین وضعیت ضریح امامین عسگریین اظهار داشت: از یک ساعت پیش ضریح مطهر امامین عسگریین و مجموعه ملجأ آن بسته شده است؛ ضمن اینکه زیارت قبور حرم مطهر هم برای زائران امکان‌پذیر شده و از امروز عملیات اجرایی سنگ‌کاری در این ضریح آغاز شده و از همین امروز نصب ضریح امامین عسگریین شروع شده است.
ناطقان:حسن پلارک در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند ضمن اعتمادسازی در افزایش مشارکت‌های مردمی برای خدمت‌رسانی بهتر به ائمه اطهار بسیار نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: از جمعیت 80 میلیونی ایران حداکثر فقط 1.5 میلیون نفر می‌توانند به زیارت عتبات بروند که در بازگشت این افراد می‌توانند سفیران فرهنگی خوبی جهت اطلاع‌رسانی اقدامات ستاد بازسازی عتبات باشند.

پلارک اظهار داشت: برای اولین بار صحن و سرای بزرگ و عظیمی در نجف اشرف به نام بانوی بزرگ جهان اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) ثبت و به اعتاب مقدسه افزوده شده است؛ لذا به مردم توصیه می‌کنم در امر خیر مشارکت جهت اجرای پروژه این سهم فعال شده و در امر توسعه و بهسازی حرم مطهر علوی سهیم باشند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره آخرین وضعیت ضریح امامین عسگریین اظهار داشت: از یک ساعت پیش ضریح مطهر امامین عسگریین و مجموعه ملجأ آن بسته شده است؛ ضمن اینکه زیارت قبور حرم مطهر هم برای زائران امکان‌پذیر شده و از امروز عملیات اجرایی سنگ‌کاری در این ضریح آغاز شده و از همین امروز نصب ضریح امامین عسگریین شروع شده است.

وی افزود: تلاش داشته‌ایم تا برای عید نوروز عملیات نصب ضریح را انجام دهیم اما برای نیاز به دقت زیاد در اجرای این طرح عجله‌ای برای نصب آن به کار نبردیم اما در مجموع می‌توانم بگویم که نیمه شعبان سال آینده پایان نصب ضریح امامین عسگریین است و مراسم رونمایی در همان روز برگزار خواهد شد.

پلارک خاطرنشان کرد: رواق‌های منتهی به ضریح مطهر هم اکنون بسته شده و زائران تنها می‌توانند از طریق رواق‌های اولیه وارد حرم شوند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه زمان پایان پروژه صحن حضرت زهرا (س) چه زمانی است گفت: پایان این پروژه سال 96 است اما به مناسبت تولد حضرت زهرا (س) در انتهای سال جاری بخش زیارتی این پروژه افتتاح خواهد شد و کارهای باقی مانده مربوط به بخش غیر زیارتی هم سال 96 نهایی خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح تقویت و لاغرسازی ستون‌های ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: عملیات اجرایی تقویت و لاغرسازی 4 ستون حرم مطهر سیدالشهدا انجام شده که تاکنون دو ستون آن به صورت کامل پایان پذیرفته و هم اکنون لاغرسازی و تقویت ستون سوم آغاز شده است.

پلارک اظهار داشت: تکمیل صحن حضرت زهرا (س) 300 هزار متر مربع زیربنا به حرم مطهر علوی می‌افزاید ضمن اینکه اجرای عملیات صحن عقیله بنی‌هاشم هم اکنون در حال انجام است که با این کار 200 هزار متر مربع هم به صحن حضرت سیدالشهدا افزوده خواهد شد که با سپری شدن یکسال از عمر این پروژه فعالیت آن بدون وقفه ادامه دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: عملیات طرح ترفیع گنبد و لاغرسازی ستون‌های حرم سیدالشهدا هم اکنون درحال اجرا است و امیدوارم که پایان سال 96 این عملیات به پایان برسد.

وی گفت: توسعه حرمین امامین جوادین جهت اتصال رواق‌های شرقی و غربی انجام می‌شود همزمان با عید فطر سال آینده افتتاح خواهد شد که با این کار وسعت حرم چهار برابر افزایش می‌یابد.

پلارک تصریح کرد: توسعه صحن حضرت امام زمان (عج) هم در دستور کار ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: طرح توسعه حرمین امامین عسگریین نهایی و تحویل طرف عراقی شده است و منتظر نظر آنان برای آغاز پروژه هستیم.

وی اظهار داشت: برای حجم انبوه پروژه‌های ستاد عتبات عالیات باید اقدامات همه جانبه‌ای صورت گیرد که اشتغال 3 هزار مهندس و کارگر ایرانی در عراق و کمک به کشورمان در این زمینه خیلی مهم است که این اقدامات چند سالی است در عتبات انجام شده و با این کار افراد مختلف ضمن خودسازی فرصت اشتغال را هم بدست می‌آورند خصوصا این موضوع فرصت خوبی در سال اقتصاد مقاومتی است.

پلارک با اشاره به اقدامات و کارهای هنری در عتبات افزود: احیای هنرهای صنایع دستی که در ایران در حال انقراض بود در پروژه‌های عتبات به کار گرفته شده است که می‌توان به آیینه‌کاری، مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری، قلم‌زنی، میناکاری و گره چینی اشاره کرد که هنرمندان این عرصه هنری رو به فرسودگی و کهنسالی گراییده بودند با این اقدامات احیا شدند ولی اساتید این هنرها، شاگردان خوبی را آموزش دادند که بخشی از همین سه هزار نفر در عتبات هستیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: برای تامین مصالح پروژه عتبات جهت احیای کارخانجات داخلی کشورمان و مصرف تولیدات ایرانی اقدامات خوبی صورت گرفته که می‌توان به استفاده از سیمان، فولاد، کابل برق و دیگر مصالح ساختمانی اشاره کرد که به صورت کامل از کارخانجات ایرانی خریداری می‌شود. ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم از محصولات ایرانی برای اشتغال‌زایی و حمایت از تولید ایرانی در پروژه‌های عتبات استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما در زمینه بازسازی عتبات عالیات به عشق و علاقه مردم به اهل بیت و توجه مردم به عاقبت‌بخیری و توسل به ائمه اطهار صورت گرفت است.

پلارک با بیان اینکه اعتاب مقدسه همه دارایی‌های شیعیان و قبور اهل بیت و ائمه به جان و دل ما وابسته است گفت: وضعیت خوبی قبل از حضورمان در عتبات عالیات درخصوص قبور ائمه وجود نداشت اما باید به طرف عراقی در این زمینه کمک می‌کردیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به ازدحام ایرانی‌ها در اعتاب مقدسه افزود: ما نیازمند افزایش خدمات رفاهی به زائران ایرانی عتبات در عراق بودیم که با این کار علقه و علاقه زیادی هم بین دو طرف ایجاد شده و توانسته تاثیرات امنیتی خوبی در دو کشور برجای گذارد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت و کمک‌های مردمی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بسترهای خوبی در زمینه جذب کمک‌های مردمی داشته و بتوانیم طرح‌ها و پروژه‌های انها در اعتاب مقدسه بخوبی به پایان برسانیم.

پلارک با اشاره به اقدامات ستاد عتبات عالیات در اربعین سال گذشته گفت: حماسه‌ای از این اربعین مانور بزرگ  اسلامی بین شیعیان با محوریت کربلا چند سالی است که آغاز شده که در مجموع این حماسه قدرت‌نمایی شیعیان و انتقال پیام مظلومیت امام حسین (ع) است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: مردم عراق به تنهایی توان پاسخگویی و پذیرایی از این حجم زائر و اکثرا ایرانی و البته از دیگر مناطق جهان هم در بین زائران هست را ندارند به همین دلیل ما به کمک آنها آمده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما برای اسکان و پذیرایی از زائران عتبات در ایام اربعین اقداماتی را انجام داده‌ایم که جمع‌آوری امکانات و نذورات در سطح کشور و اسکان و تغذیه و پذیرایی از زائرین در عراق به صورت منظم انجام شده است.

پلارک تصریح کرد: 325 هزار نفر فضا برای اسکان زائرین در سال 94 توسط ستاد عتبات عالیات در مسیر نجف به کربلا و شهرهای کربلا و نجف انجام شده که در سال 95 این آمار به 926 هزار نفر رسیده که شهرهای مرزی و سامرا هم به شهرهای قبلی افزوده شده است ضمن این که با افزایش ظرفیت‌های خود برنامه‌مان برای سال 96 اسکان یک میلیون نفر است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: در بحث پذیرایی 490 هزار نفر در سال 1394 در هر وعده خدماتی را در طول 24 ساعت به مدت 10 روز انجام شد که در سال 95 این آمار به 15 روز افزایش یافته و توزیع هر وعده غذایی هم به یک میلیون و 500 هزار نفر رسید اما برنامه‌مان در سال 96 افزایش وعده‌هایی غذایی به 20 روز براساس توزیع یک میلیون و 500 هزار غذا در هر وعده است.

وی تصریح کرد:‌برای پیشگیری از سوء استفاده‌های مالی و حتی بروز سوء استفاده‌های انتخاباتی که توسط برخی افراد صورت می‌‌گیرد اقداماتی را در دستور کار داریم و می‌کوشیم با ساماندهی و جذب امکانات به ستاد بازسازی عتبات عالیات این موضوع را مدیریت و ساماندهی کنیم چرا که هیچ مرجع دیگری مسئولیتی در این زمینه ندارد.

پلارک خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم تا نیم دوم فروردین کلیه موکب‌های حاضر در اربعین گذشته و احیانا موکب‌های افزوده شده و  جدید در سال آینده پروانه موکب‌داری و کارت فعالیت دریافت کنند و فقط این موکب‌ها مجاز هستند در زمینه جذب امکانات اقداماتی را انجام دهند البته برای آنها ظرفیتی را جهت این جذب و انتقال در نظر گرفته‌ایم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: پروانه موکب‌داری با کار مشترک ستاد بازسازی عتبات عالیات تولیت محترم حرم سیدالشهدا (ع) صادر خواهد شد که این کار برای تحت‌الحمایه قرار گرفتن موکب‌ها در موضوعات گمرکی، خدماتی و امنیتی است.

وی افزود: افرادی در آستانه انتخابات با عنوان ستاد موکبداران مردمی فعالیت می‌کنند که از نظر ما اقدامات آنها غیرقانونی است ضمن اینکه تنها موکب‌هایی که کارت و پروانه موکب‌داری دارند می‌توانند اقداماتی را انجام دهند.

پلارک درباره افزایش اقدامات امنیتی در قبال زائرین اربعین گفت: کمیته امنیتی تحت نظر ستاد نظارتی اربعین متولی این موضوع است ضمن اینکه این کمیته با همکاری نهادهای امنیتی عراقی اقدامات تامینی مناسبی را درباره حمایت از کاروان‌های اربعین انجام می‌دهند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره آسیب‌شناسی اربعین 95 خاطرنشان کرد: هر ساله کمیته‌های 13 گانه ستاد مرکزی اربعین جلسات تخصصی را در زمینه رفع مشکلات اربعین سال گذشته برگزار کرده است.

وی گفت: در بحث مدیریت موازی‌کاری‌هایی بین دستگاه‌ها در قضیه اربعین در سال‌های گذشته وجود داشته است اما با اقدامات اخیری که صورت گرفته این موازی‌کاری‌ها تقریبا به صفر رسیده و اگر موازی‌ کاری هم وجود دارد مربوط به خودسرها است.

پلارک تصریح کرد: دولت و ستاد مرکزی اربعین با اقتدار مناسب برای کم کردن موازی‌کاری‌ها وارد شده و با هر اقدامی غیر از چارچوب‌های تعیین شده برخورد لازم را خواهد کرد هرچند که علاقمندان در این زمینه فعالیت‌هایی را دارند اما ما مانع اقدامات آنها نیستیم اما باید بدانند که به هیچ وجه موازی‌کاری پذیرفتنی نیست.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره جذب کمک‌های خارجی برای توسعه عتبات عالیات گفت: به دلیل تحریم‌های علیه کشورمان درباره جذب کمک‌های خارجی این اقدامات از طریق رابطین صورت می‌گیرد اما اخیرا جهت جذب این اقدامات معاونت بین‌الملل ستاد عتبات عالیات فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش می‌کنند جهت سازماندهی و جذب کمک‌های شیعیان دنیا اقداماتی را انجام دهند البته تعدادی هم دفتر در کشورهای خارجی احداث کرده‌ایم.

وی گفت: ما می‌کوشیم فضا و بستر مناسب را برای جذب کمک‌های علاقمندان دیگر کشورها و عتبات عالیات فراهم کنیم که در این زمینه حتی مذاکراتی که هم با مسلمانان کانادا، ایتالیا و پاکستان صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌هایی هم در این زمینه انجام شده است و قرار است در اربعین سال 96 تفاهم‌نامه ایجاد فضای سبز در کربلا توسط ایتالیایی‌ها اجرایی شود.

پلارک تصریح کرد: برخی افراد از هر حربه و فضایی برای پیشبرد اقدامات و اهداف سیاسی خود به ویژه در ایام انتخابات بهره می‌‌گیرند و برخی افراد از علاقمندی‌های مذهبی مردم سوء استفاده می‌کنند اما ما می‌کوشیم تا این موضوع را شناسایی کرده تا برخورد لازم با آن انجام شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: بخشی از بی‌نظمی‌های صورت گرفته در مرز مهران توسط برخی افراد که با پخش شایعه عبور از مرزها بدون ویزا صورت گرفته بود باعث ایجاد ازدحام 200 هزار نفری به مدت دو شبانه‌روز شده بود که البته با آنان برخورد شد. 

وی درباره اقدامات ستاد بازسازی عتبات در سوریه اظهار داشت: اقدامات ما در حرم مطهر حضرت زینب در راستای وظایف مشخص شده برای این ستاد است که البته شهید شاکری و شهید خزایی بخشی از مسئولیت بازسازی حرم مطهر حضرت زینب را انجام می‌دادند اما هم اکنون ستاد خوزستان متولی این امر است.

پلارک افزود: بعد از دور شدن تکفیری‌ها از اطراف حرم حضرت زینب اقدامات بازسازی جهت این حرم انجام شد به طوری که کاشی‌کاری، بازسازی بخش‌هایی از حرم، تعویض درها و بازسازی مصلی نماز جمعه در کنار حرم بخشی از همین اقدامات است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س) انجام شده و ما در حال مذاکره با طرف سوری برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه هستیم ضمن اینکه تملک زمین هم صورت گرفته می‌کوشیم در جهت اداره بهتر حرم اقداماتی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: طرح توسعه حرم مطهر حضرت زینب (س) به دلیل قرار گرفتن آن در بافت تاریخی و نظر یونسکو نسبت به آن معطل مذاکره با آنها است.

پلارک اظهار داشت: ساخت مهمانسرا (مضیف) در حرم مطهر حضرت زینب (س) آغاز شده که امیدواریم در نیمه اول سال آینده عملیات اجرایی آن پایان پذیرد و قرار است که آستان قدس رضوی برای پذیرایی از این زائران در هر وعده غذایی بیش از هزار غذا را توزیع کند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: محور کمک‌های انجام شده به ستاد عتبات عالیات مردمی است و ما می‌کوشیم بسترهای لازم را برای جذب این کمک‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: هیچ ردیف بودجه‌ای برای رفع کمک‌های دولتی به ستاد بازسازی عتبات عالیات وجود ندارد اما وقتی شرکت‌ها و کارخانجاتی که عمدتا خصوصی هستند خدماتی را که اکثرا متبرعی است انجام می‌دهند ضمن این که با مصوبه معاون اول رئیس جمهور دستگاه‌های دولتی موظف شدند تا در زمینه همکاری با ستاد بازسازی عتبات عالیات که عمدتا غیرمالی است اقداماتی را انجام دهند.

پلارک تصریح کرد: پروژه‌های کوچک و بزرگ بازسازی عتبات عالیات در حال حاضر به 155 عدد می‌رسد ضمن اینکه صد هزار متر مربع بافت فرش در کرمان برای صحن حضرت فاطمه زهرا (س) بافته  می‌شود و 555 بافنده در کرمان و 400 بافنده در خراسان جنوبی و 150 بافنده در کاشان مشغول بافت فرش دستباف جهت پهن کردند در عتبات عالیات هستند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه تمامی فرش‌های دستباف عتبات عالیات امانی هستند گفت: به طوری که فرش به مدت یکسال در حرم‌ها پهن شده و بعد از آن به علت متبرک شدن در بازار فروخته شده و با هزینه‌ آن فرش جدیدی خریداری و چرخش تولیدی صنعت فرش انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق شرایط فعلی برای بهره‌برداری از بزرگترین پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات تا 6 سال آینده زمانی باقی است که هزینه‌های این پروژه بر اساس بودجه‌های سالیانه هم اکنون توسط ستاد بازسازی عالیات در حال مدیریت است.

پلارک در پایان گفت: مردم ایران وقتی از اجرای عملیات‌های اجرایی بزرگ در اعتاب مقدسه مطمئن شده‌اند کمک‌های خود را به ستاد بازسازی عتبات عالیات افزایش دادند و اگر فرد ایرانی برای توسعه و بهسازی اعتاب مقدسه ماهی هزار تومان بپردازد سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش یافته و قطعا هزینه سه هزار میلیارد تومانی اجرای پروژه‌ها تا 6 سال آینده تامین خواهد شد.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین