کد خبر: ۷۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
روز گذشته دفتر معاون اول قضائیه در طبقه بیستم ساختمان شیشه‌ای، میزبان خبرنگاران بود که در طول یک سال گذشته از نود و چهارمین تا یکصد و نهمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا را پوشش داده‌اند.
ناطقان: روز گذشته دفتر معاون اول قوه قضائیه در طبقه بیستم ساختمان شیشه‌ای، میزبان خبرنگارانی بود که در طول یک سال گذشته از نود و چهارمین تا یکصد و نهمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا را پوشش داده‌اند.

خبرنگارانی که در این یکسال پرونده‌های همچون فیش‌های حقوقی نجومی، واگذاری املاک شهرداری، مهدی هاشمی، سعید مرتضوی، بابک زنجانی، ساختمان پلاسکو، نگین غرب و پدیده شاندیز را روی میز دفتر سخنگوی قوه قضائیه باز کرده بودند، در این روز نیز حضور بهم رساندند تا پای توصیه‌های بزرگ مردی بنشینند که هیچگاه از پاسخ به سئوالات آن‌ها طفره نرفت و حتی وقتی حرف و حدیث‌ها در مورد حساب‌های قوه قضائیه در شبکه‌های معاند دست به دست می‌چرخید با نشان دادن اسناد و مدارک و در حضور آن‌ها به دروغ‌ها خاتمه داد تا ثابت شود دشمنان نظام چگونه برای تخریب نهاد انقلابی قوه قضائیه افسانه سرایی می‌کنند.

نشست گرم بود و صمیمی. صندلی‌های سالن پر شده و از هر رسانه یک نماینده مهمان این جمع خودمانی است. مراسم با قرائت بخش‌هایی از کلام وحی مزین و متبرک شد و حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اینبار بدون اینکه لوگوی رنگارنگ رسانه‌ها روی میزش باشد و صداهای پشت سرهم شاتر دوربین‌های عکاسان به گوش برسد با ذکر دعای چهارشنبه به سخنرانی پرداخت.

استمداد از نماز و قرآن برای دوری از دسیسه‌های دشمن

سخنانی که اینبار با جنس خبر فاصله داشت و قرار نبود برای انعکاس فوری آن هر چند دقیقه جایت را با همکارات عوض کنی! در این نشست آخرین وضعیت پرونده‌های مختلف تشریح نشد ولی رهنمودهایی بیان گردید که می‌تواند چراغ راهی برای همه خبرنگاران کشور باشد.

معاون اول قوه قضائیه در ابتدای این نشست صمیمی ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و عید نوروز و قدردانی از زحمات خبرنگاران نقش آن‌ها در مسائل مختلف را بی بدیل توصیف کرد و ضمن تاکید به آن برای دوری از دسیسه‌های شیطان، گفت: شیطان قسم خورده که انسان را از راه بدر کند و از همه طرف بر انسان هجمه بیاورد و فقط یک دسته از بندگان خاص خداوند هستند که از او مصون هستند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: دشمنان انسی و جنی هم بر سر راه شما هستند. اگر بخواهیم بر اینها پیروز شویم راهی نداریم جز این که از خدا و ائمه معصومین (ع) و حضرت فاطمه‌ زهرا (س) استمداد بخواهیم. اینها آبرومندان بشر هستند و با استعانت و استمداد از اینها قطعاً خدا کمک می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: وسیله دیگری که می‌تواند ما را در این راه کمک کند نماز است. نردبان هر کسی که می‌خواهد پله های ترقی و کمال را پیدا کند نماز است و ما از فحشا و منکرات باز می‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: شما باید از قرآن استمداد بگیرید. اینطور نباشد که ساعت و شبانه‌روز بگذرد و خدایی نکرده حتی ماه بگذرد و شما به قرآن مراجعه نکنید. به همه جا سر می‌زنید برای اینکه خبری بگیرید. حداقل روزانه یک بار به قرآن سر بزنید و ببینید قران چه گفته است و از آن هم خبری بگیرید.

تاکید بر انجام اقدامات مفید، موثر، بازدارنده و اصلاح کننده از سوی خبرنگاران

وی خبرنگاران را از حرکت در مسیری که به ضرر مردم  و جامعه باشد بر حزر داشت و ادامه داد: در مسیری که انتخاب کرده‌اید باید مفید، موثر، بازدارنده و اصلاح کننده باشید تا یک وقت خدای نکرده مسیری را طی نکنید که سودشان را دیگران ببرند.

ضرورت حرکت بر اساس موازین

معاون اول قوه قضائیه به بیان روایتی پرداخت و افزود: بر اساس این روایت بدبخت کسی است که آخرتش را به دنیایش بفروشد و بدبخت تر از آن کسی است که آخرتش را به دنیای دیگری بفروشد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای کاری که دیگران سودش را ببرند و زیانش متوجه خود فرد شود را خسارتی بزرگ عنوان کرد.

این مسئول عالی قضایی در چگونگی تشخیص حرکت در مسیر صلاح و سداد به قرائت آیه‌ 26 سوره مبارکه «ص» پرداخت و گفت: خداوند می‌فرمایند «يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ»، پس بر اساس این آیه باید برای در مسیر حق قضاوت کردن، از هوای نفسانی دوری کنید.

وی با طرح این سئوال که اطفاء هوای نفس چگونه ممکن است، تصریح کرد: یک جهت این امر مشخص است که نباید ظلم کرده و حقی را از بین ببریم؛ اما جهت دیگر حرکت بر اساس موازین است. این نوع حرکت باعث می‌شود که انسان از هوای نفس خود پیروی نکند، به عنوان مثال حتی اگر قاضی بر اساس موازین حرکت کرد و بعد منطبق با واقع نبود در این صورت مواخذه نخواهد شد.


لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای

معاون اول دستگاه قضا لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: اصحاب رسانه برای کسب رضایت حق تعالی، باید بر اساس موازین حرکت کرده و اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمایند.

وی از خبرنگاران خواست که اخبار را به صورت هدفمند منعکس و پیگیری کنند و ادامه داد: باید دید آیا خبری که می‌خواهیم منتشر کنیم ما را به هدفمان نزدیکتر می‌کند؟ و اگر غیراینصورت باشد انسان را از مقصد دور خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بی هدف بودن بد است و نه تنها ضرر اخروی دارد بلکه باعث زیان در دنیا می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: غیر از هدفمند بودن یک موضوع دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که سئوال‌ها و مسائلی را که پیگیری می‌کنید تا انتهای کار پیگیر باشید و بعد از یک مدت آن را رها نکنید.

وی افزود: اگر مسائلی را که پیگیری می‌کنید مقطعی باشد و بعد از یک مدت آنها را رها کنید، اثربخش و ثمر بخش نخواهد بود. پس اگر احساس کردیم یک موضوع در راستای هدفی که داریم قرار داد، باید آن را دنبال کرده و رها نکنیم.

پیگیری مداوم و بررسی همه جوانب موضوعات مهم

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای یادآور شد: جوانب مختلف یک موضوع را بررسی کنید و اگر مربوط به چندین دستگاه و چندین فرد است در این زمینه همه را مورد سئوال قرار دهد تا جایی که جامعه متوجه نتیجه شود.

وی تصریح کرد: اگر مطلبی را سئوال کرده و بعد رها کنید، یواش یواش برای مردم و برای فردی که مورد سئوال گرفته عادی می‌شود. مقامات نباید گمان کنند که پیگیری‌های شما فقط یک هفته یا دو هفته است. به طور مثال اگر می‌خواهند مسئله قاچاق یا حقوق‌های نجومی را پیگیری کنید این موضوع را تا به انتها و نه فقط از یک فرد، یک شخص و یک نهاد پیگیری کنید بلکه از همه مسئولین پیگیر آن باشید تا نتیجه کار شما مشخص باشد. به گونه‌ای رفتار نکنید که افراد فکر کنند بعد از دو هفته رسیدگی‌ها به کنار می‌رود و آنها دوباره می‌توانند به مانند سابق فعالیت کنند، پیگیری مقطعی در رابطه با این موضوعات بد است و نه تنها اثری نخواهد داشت بلکه آرام آرام بد آموزی هم دارد.

معاون اول قوه قضائیه به آثار پیگیری‌های مداوم برخی مسائل اشاره کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: اگر شما موضوعی را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کنید، گوینده احساس نمی‌کند که یک حرفی زده و رد شده بلکه احسان می‌کند که یک حرفی زده و فردا و فرداها در این زمینه مورد سئوال قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این پیگیری‌ها برای مردم نیز مفید است و بعد که به نتیجه رسید امیدوار می‌شوند وگرنه ناامیدی پیش می‌آید.

توجه متقن بودن و رعایت انصاف در انتشار اخبار

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به خبرنگاران توصیه کرد که در کنار سرعت انتشار اخبار، متقن بودن آن را نیز در نظر بگیرند و با سخت توصیف کردن کار خبر، اظهار کرد: موضوعی که زمان و سرعت در آن دخیل است احتمال خطا در آن وجود دارد ولی اگر یک سایت، روزنامه، نشریه و خبرگزاری مکررا مطالبی را نوشت که باید مدام اصلاح و یا تکذیب شود اول خودش ضرر می‌بیند.

وی تاکید کرد: ضمن انتشار سریع اخبار، متقن بودن و انصاف داشتن را نیز رعایت کنید.

روایت سخنگوی قوه قضائیه از یکی از دیدارهایش با مقام معظم رهبری

معاون اول قوه قضائیه در این نشست صمیمی به بیان خاطره‌ای از یکی از دیدارهایش با مقام عظمای ولایت که موید مطلوب بودن حرکت در مسیر موازین بود، پرداخت و گفت: یک زمانی برای نماز خدمت مقام معظم رهبری رفتم، گاهی اوقات بعد از نماز فرصتی پیش می‌آمد تا با ایشان احوالپرسی کنیم و دیدن ایشان برای من بسیار مفید است. جمع محدودی نشسته بودند و ایشان از بنده پرسیدند که در مورد کارهایت چه کاری می‌کنی؟ و من گفتم که تلاشم این است که بر اساس موازین حرکت کنم و ایشان فرمودند همین درست است.

وی خاطرنشان کرد: اعتقادم نسبت به ولایت فقیه چه زمان حضرت امام خمینی (ره)، چه امروز در زمان مقام معظم رهبری (حفظه الله) بر این باور قطعی است که دیدن شخص حضرت آقا حتی از دور برای من مفید است.

توفیقات حضور در کلاس درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به بیان توفیقات حضور در کلاس درس خارج فقه مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: از زمانی که حضرت آقا درس خارج را شروع کردند من در تمام طول این سال‌ها نسبت به حضور در این کلاس‌ها عنایت خاص داشتم و تلاشم بر این است که حتما در این کلاس‌ها شرکت کنم.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه برای شرکت در این کلاس‌ها سه نیت داشته‌ام، در تبیین علت اول گفت: اول اینکه فقط حضرت آقا را ببینم و یک جایی نیز می‌نشینم که حتما ایشان را ببینم. دیدن مقام معظم رهبری برای من موضوعیت دارد و من این موضوع را در ذهن و وجود خود کاملا اثربخش دانسته‌ام.

وی تصریح کرد: انگیزه دوم استفاده از حدیثی است که مقام معظم رهبری قبل از شروع درس به آن اشاره می‌کنند. مقام معظم رهبری هربار قبل از شروع کلاس یک حدیثی را می خوانند. برای ما انسان‌ها که همیشه در پرتگاه‌ها هستیم خیلی مهم است که هفته‌ای سه بار از لسان شخصیتی مثل مقام معظم رهبری که یک انسان الهی است و نسبت به روایات شناخت دارد و مشرف به زمان و شرایط است، توصیه شویم و ان شالله که اثر دارد.

از دعای روز چهارشنبه، سخن دل و چند تذکر مشوقانه، دوستانه و عالمانه سخنگوی قوه قضائیه تا ثبت عکس یادگاری/ روایت اژه‌ای از توفیقات حضور در کلاس درس خارج فقه مقام معظم رهبری/ شعری که خبرنگار معروف در مدح و ثنای حضرت زهرا(س) خواند

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای نکته سوم حضور در کلاس درس خارج مقام معظم رهبری را نیز استفاده از درس عنوان کرد.

مجلسی که مزین به نام حضرت زهرا (س) شد

پس از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه خبرنگاران به بیان انتظارات و سخنان خود پرداختند و آقای مردوخی خبرنگار همیشه حاضر نشست‌های سخنگو، شعری را در مدح و ثنای حضرت زهرا (س) خواند که حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای پس از اتمام آن به حاضرین گفت: واقعا یک کف مرتب باید زده شود.

در ادامه همه خبرنگاران به صرف ناهار دعوت شدند و معاون اول قوه قضائیه حتی در این زمان نیز گوش شنوایی برای حرف‌های خبرنگاران شد ‌که یک به یک نکته‌ای، خواسته‌ای و یا تذکری کوتاه با معاون اول قوه قضائیه در میان گذاشتند.


معاون اول قوه قضائیه در پایان برای ثبت عکس یادگاری با نمایندگان رسانه‌های حاضر در حلقه پرشور خبرنگاران قرار گرفت.


منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین