کد خبر: ۷۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
شمس با اشاره به نمازهایی که در شب 13 رجب می توان آن ها را به جای آورد ، از صورت گرفتن اعتکاف در مساجد جامع سخن گفت.
ناطقان:سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: اعتکاف احکام خاصی دارد که در رساله ها نیز نوشته شده است و فردی که برای حضور در این مراسم در مساجد حاضر می شود،‌ باید رساله را مطالعه کند.

وی ادامه داد: مراسم اعتکاف باید در مسجد جامع صورت بگیرد البته این موضوع به معنای آن نیست که حتما باید مسجد مورد نظر عنوان جامع داشته باشد بلکه مقصود این است که مسجد در محل، حالت مرکزیت داشته باشد.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی تصریح کرد: البته اصل موضوع اعتکاف برای چهار مسجد مطرح شده که از گذشته تاکنون مورد توجه قرار می گرفته است.

وی افزود: در این میان، چهار مسجد به نام های مسجد الحرام، مسجد النبی(ص)، مسجد کوفه و مسجد بصره بیشتر برای اعتکاف مورد سفارش قرار گرفته است.

شمس همچنین اظهار کرد: اعتکاف اعمال بسیاری دارد که مهمترین آن ، این است که انسان خود را از امور دنیوی دور کند و در عین حال انسان ها یک سری کارها را در زمان اعتکاف نباید انجام دهند.

وی در ادامه صحبت های خود توضیح داد: فرد معتکف شبیه کسی است که محرم شده است از این رو یک سری فعالیت ها را مانند بو کردن عطر و گیاهانی که معطر هستند را به قصد لذت بردن نباید انجام دهد.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی یادآور شد: همچنین با توجه به اینکه اعتکاف همراه با روزه انجام می شود باید محرمات روزه نیز در این مراسم رعایت شود.

وی افزود: در اعتکاف باید از بحث ،‌جدل و مناقشه پرهیز شود.  همچنین یکی دیگر از مواردی که در این مراسم باید از آن دوری شود ،‌ خرید و فروش است.

شمس تصریح کرد: زمانی که فرد در شب 13 رجب وارد مسجد می شود باید یکی سری از اعمالی را که مربوط به این شب است را انجام دهد چرا که این شب علاوه بر اینکه مقدمه آغاز اعتکاف به شمار می رود ،‌ شب میلاد آقا امیرالمومنین (ع) نیز محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای شب سیزدهم رجب اعمالی وارد شده که در این میان می توان به نمازهایی اشاره کرد که ده رکعت هستند که این نمازها مربوط به سیزدهم رجب است و در عین حال دیگر روزهای اعتکاف نیز اعمال مربوط به خود را دارد که در کتاب هایی مانند مفاتیح الجنان به آن ها سفارش شده است.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین