کد خبر: ۷۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع روز چهارشنبه در نشست امنیت بین المللی مسکو با تاکید بر راهبرد جمهوری اسلامی برای حفظ ثبات منطقه ای، گفت: ایران به برجام پایبند خواهد بود، اما در مقابل هرنوع تهدید و تشرزدن آمریکا و کشورهای مرعوب نظام سلطه، مقابله جدی خواهد کرد.
ناطقان:در این نشست دو روزه 700 شرکت کننده از حدود 80 کشور از جمله 25 سرپرست هیات در سطح وزیران دفاع، رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی و کارشناسان از کشورهای مختلف شرکت دارند.
وزیر دفاع ایران در سخنان خود با ارزشمند خواندن اقدام روسیه در برگزاری نشست امنیت بین المللی مسکو برای بررسی مسائل مختلف جهانی و منطقه ای، گفت: مباحث و مسائل مطرح در اجلاس فرصتی برای بررسی تحولات امنیت جهانی، دستیابی به درکی مشترک از چالش های پیش رو و تأکید بر نظام ها و سازوکارهای مؤثر در شکل گیری نظم امنیتی جدید جهان است.
وی ادامه داد: مهمترین ویژگی نظم امنیت بین الملل پس از پایان دوران جنگ سرد، بی نظمی، نبود قطعیت و سیال بودن آن است. نظام امنیتی در حال گذار گرچه بر اصول و قواعدی همچون پذیرش حق تعیین سرنوشت ملت ها، احترام به حاکمیت ملی، مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشورها و غیرقانونی بودن توسل به زور استوار بود، اما با اقدام های غیرقانونی غرب به ویژه آمریکا و نقض این اصول در مناطق مختلف، جهان با چالش های نظامی و امنیتی متعدد، پیچیده، ترکیبی و سیال مواجه شده و با توسعه ناامنی، بی ثباتی و آشوب، امنیت جهانی را در خطر جدی قرار داده است.
سردار دهقان اظهار کرد: در چنین شرایطی، تهدیدهای امنیت جهانی را می توان از زوایای متعدد از جمله بی مسئولیتی در گفتار، رفتار و تصمیم های رئیس جمهوری جدید آمریکا، استمرار بحران منطقه خاورمیانه و به طور خاص عملی نشدن خواست و آرمان تاریخی ملت فلسطین، فعال شدن تنش تاریخی شبه جزیره کره با غرب، ادامه حمایت آمریکا، اسرائیل، انگلیس و عربستان از جریانات تروریستی تکفیری و تلاش آنها برای ادامه سیاست حفظ موازنه نظامی این گروهها با دولت های درگیر، توسعه و افزایش حضور تروریست های تکفیری شکست خورده در عراق و سوریه به سایر کشورها و افزایش فعالیت های تروریستی در این مناطق مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: براساس چنین شرایطی، ما شاهد اعمال استانداردهای دوگانه در قبال ترور و تروریست ها هستیم و با نهایت تأسف باید اعلام کنم، نهادهای حقوقی بین المللی، مدافعین و سردمداران حقوق بشر، نظاره گر کشتار بی گناهان از زن و مرد، کوچک و بزرگ، وحشت زایی و وحشت افزایی، مهاجرت اجباری و بی خانمانی مردم مناطق درگیر و وجود محدودیت ها در ارسال کمک های انسان دوستانه هستند.
وزیر دفاع ایران ادامه داد: تأسف بارتر نیز اینکه در صحنه این نزاع و درگیری، نه تنها از دولت و ملت های ستمدیده که مورد هجوم، چپاول و تخریب قرار دارند، دفاع نمی شود، بلکه تروریست های مهاجم مورد حمایت و تشویق نیز قرار می گیرند.
رئیس هیات ایرانی در نشست بین المللی مسکو اظهار کرد: درحالیکه اکنون نیازمند عزم جدی تمامی کشورها برای مبارزه قاطع با تروریست ها، نابودی عوامل بروز، رشد و تشدید جریانات تروریستی هستیم و فوری ترین نیاز محکوم کردن ترور و خشونت، توقف امدادها و پشتیبانی های سیاسی، نظامی و مالی از تروریست ها، کمک به دولت های قانونی و مشروع، پذیرش خواست و اراده مردم، امدادرسانی انساندوستانه به آسیب دیدگان از جنگ و کمک به استقرار ثبات، امنیت، صلح و آرامش و رفع مشکلات ملت ها است، با کمال تأسف شاهدیم که در سوریه تنها فدراسیون روسیه، ایران، دولت قانونی و سوری ها و در عراق نیز ایران همراه این کشور و عراقی ها در صحنه درگیری واقعی با تروریست ها حاضرند.
دهقان تاکید کرد: در این روند، آمریکایی ها تلاش دارند با دکترین جدید و سیاست « تجاری سازی امنیت» شکل جدیدی از «فاشیسم جهانی» را به نمایش گذاشته و نقش آتی خود را در نظام بین الملل تثبیت کنند. نتیجه این سیاست ،خلق تهدیدهای موهوم و ساختگی و تقسیم کار با متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای در القای دگرهراسی به ویژه در باره کشورهای روسیه، چین و ایران است.
وی گفت: (آمریکا) در این رویکرد می خواهد با توجیه حضور، استقرار پایگاههای جدید و مداخله بیشتر در مناطق مختلف از جمله غرب آسیا، آسیای شرقی، جنوب شرق آسیا و مرزهای اروپای شرقی بازگشت به دوران جنگ سرد، ضمن چپاول ثروت این مناطق به بهانه تأمین امنیت کشورهای متحد، از ضروری ترین نیاز کشورهای جهان که همانا تأمین صلح، امنیت و توسعه پایدار است، جلوگیری کند.
وزیر دفاع ایران ادامه داد: حمله اخیر آمریکا به خاک سوریه (موشکباران پایگاه هوایی ضدتروریستی الشعیرات) که بر خلاف تمامی قواعد حقوقی بین المللی است، نیز در همین راستا ارزیابی می گردد.
وی همچنین گفت: بار دیگر تأکید می کنم، بی ثباتی، ناامنی، خشونت گرایی و تروریسم در جهان امروزی زائیده شرایطی است که در سه دهه اخیر بر مناسبات جهانی و همسو با تثبیت نظامی تک قطبی توسط آمریکا ایجاد و توسعه یافته است و تنها راه برون رفت نیز گذار به نظم جدید مبتنی بر نظامی چند قطبی با شاخصه های مهمی چون نفی سلطه و هرگونه هژمون منطقه ای و جهانی می باشد. 
رئیس هیات عالی دفاعی ایران افزود: مهم ترین ابزار تحقق این نظم، حس مشارکت همه کشورها است و این فرصت ارزشمند و بین نظیری است که می تواند زمینه اجرای طرح های سازنده و توسعه را برای همه فراهم آورده و منجر به امنیت سازی و توسعه پایدار منطقه ای و جهانی شود.
وزیر دفاع ایران گفت: معتقدیم نظم جدید بایستی بر چهار اصل مبارزه مشترک جهانی با تروریسم و افراط گرایی و همچنین خشونت طلبی، احترام به حاکمیت ملی کشورها و مداخله نکردن در امور داخلی آنها، احترام متقابل همراه با گفت وگوهای سازنده و جایگزین کردن سلاح با منطق و گفتمان و ایجاد و تقویت پیوندهای درون منطقه ای استوار باشد که در این نظم جدید، نهادهای بین المللی حافظ صلح و امنیت، خارج از اراده قدرت های بزرگ، می توانند رسالت های خود را عملی کنند.
وی تاکید کرد: تحقق نظم جدید نیز مشروط به توقف استراتژی های جنگ طلبانه و مداخله های ویرانگر آمریکا، توقف حمایت این کشور، انگلیس، عربستان و سایر حامیان از تروریست ها، پذیرش حق تاریخی ملت فلسطین برای برگشت به سرزمین های اشغالی و ایجاد امکان تحقق اراده آنها در تعیین سرنوشت خود، صیانت و حمایت بازیگران مهم و تأمین کنندگان اصلی صلح وامنیت از استمرار مردم سالاری است.
سردار دهقان در ادامه با تشریح مواضع جمهوری اسلامی در این باره اظهار کرد: باور ایران براین است که آمریکا و هیچ کشور دیگری قادر نیست در خاورمیانه، شمال آفریقا و شبه قاره با حمایت از جنگ و ترور و سازمان های تروریستی به اهداف سیاسی و توسعه طلبانه خود برسند.
« باور جمهوری اسلامی ایران براین است که اگر تروریسم نظامی در سوریه و عراق نابود نشود، به زودی تمامی حامیان ریز و درشت خود از جمله عربستان، ترکیه ، آمریکا و اروپا را تحت وحشیانه ترین اقدامات تروریستی قرار خواهند داد.»
«ایران باور دارد که جبهه شکل گرفته در سوریه توسط روسیه، ایران و دولت قانونی و مشروع سوریه و ملت مقاوم این کشور بر تروریست ها غلبه خواهند کرد و ما منطقه و جهانی امن تر و باثبات تر را در پایان این کارزار خواهیم داشت.»
«جمهوری اسلامی ایران با عزمی راسخ و احساس مسئولیتی انسانی و بشردوستانه به حمایت خود از دولت های قانونی و مشروع سوریه، عراق، خواست ملت مظلوم یمن و مبارزه قاطع و سرنوشت ساز با جریانات تروریستی و تکفیری در تمامی مناطق درگیر ادامه می دهد.»
«اعتقاد قاطع ما بر آن است که بحران های موجود در کشورهای عراق، سوریه، یمن و سایر مناطق درگیر هیچگونه راه حل نظامی نداشته و یگانه راه مذاکرات داخلی بدون هرنوع مداخله خارجی است و به همکاری با کشور قدرتمند روسیه در مقابله با جریانات تروریستی تا آخر ادامه می دهیم و در این روند با رصد هوشمندانه و هوشیارانه، اقدامات لازم را در مقابله و خنثی سازی طرح ها، برنامه ها و اقدام های کشورهای حمایت کننده از تروریست ها در سطوح راهبردی، سیاسی و عملیاتی طراحی و اجرا خواهیم کرد.»
وزیر دفاع در ادامه همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران که خود بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی بوده و در سایه اتهامی موهوم سالیان طولانی در معرض غیرانسانی ترین، غیرقانونی ترین و بی رحمانه ترین تحریم ها قرار داشته با هرگونه تولید، انباشت و کاربرد سلاح های شیمیایی مخالف است. به «برجام» پایبند خواهد بود، اما در مقابل هرنوع تهدید و تشرزدن آمریکا و کشورهای مرعوب نظام سلطه مقابله جدی خواهد کرد.
سردار دهقان گفت: ایران معتقد است، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق طبیعی همه کشورها است و هیچ مرجعی نمی تواند، مانع این حق شود و در عین حال معتقدیم باید اراده ای جهانی برای خلع سلاح اتمی شکل گیرد و حداقل در منطقه خاورمیانه لازم است، اسرائیل از هرگونه جنگ افزار کشتار جمعی از جمله شیمیایی و هسته ای خلع سلاح گردد تا سطحی از امنیت در منطقه تضمین شود.
وی همچنین افزود: عبارت مضحک و تکراری «همه گزینه ها روی میز است»، نمی تواند محملی برای اخذ امتیازهای سیاسی-نظامی از کشورها قرار گیرد. معتقدیم اگر بحران شبه جزیره کره به سمت گزینه های نظامی حرکت کند، دارای پیامدهای مخرب و جهانی خواهد بود. باور دارم که امنیت جهانی تابع تغییر رفتار آمریکا و فاصله گرفتن این کشور از مداخله و جنگ افروزی در سطح جهان و حمایت نکردن از سناریوهای نخ نما شده امنیت اسرائیل در منطقه است.
رئیس هیات ایرانی اظهار کرد: هر نظریه ای که مبنای اقدامات خود را مقابله با توسعه نفوذ ایران در منطقه قرار دهد و حقایق تاریخی شکل گیری کشورهای منطقه و روابط آنها را نادیده بگیرد، از ابتدا محکوم به شکست است و شکست های پیاپی آمریکا در سوریه، عراق، لبنان و افغانستان هم دلیلی بر این حقیقت است.
وزیر دفاع در پایان با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی و برگزاری نشست بین المللی امنیت مسکو به همت و به میزبانی ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، اظهار کرد: امیدوارم این کنفرانس بتواند گام های مؤثری را در راه شناخت و همکاری میان دولت ها و ملت های جهان برای دستیابی به نظم جهانی و منطقه ای مطلوب بردارد.
در نشست بین المللی امنیت مسکو مسائل مختلف منطقه ای و جهانی از جمله جریان تکفیری و تروریسم در سوریه و یمن و دامنه آن در خاورمیانه، تحولات جدید شکل گرفته در این منطقه و دیگر نقاط جهان و همچنین بحث فضای سایبری بررسی می شود.
سردار دهقان افزون بر شرکت و سخنرانی در این نشست، با سرگئی شویگو همتای روس و شماری از دیگر همتایان خود دیدار می کند و همچنین در نشست سه جانبه وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه آخرین اوضاع این کشور و تقویت همگرایی ها برای مبارزه با تروریسم بررسی می شود.
وزیر دفاع ایران تاکنون در حاشیه این نشست، دیدارهای دو جانبه ای با همتایان هندی، صربستانی و ونزوئلایی خود داشته و در باره مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی وتوسعه همکاری ها در حوزه های مرتبط مذاکره کرده است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین