کد خبر: ۸۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
دبیر فدراسیون بسکتبال درباره روند فعالیت ایران برای کسب مجوز حضور بانوان مسلمان در میادین بین‌الملی توضیح داد.
ناطقان:علی توفیق، درباره روند تغییر قانون پوشش سر دختران بسکتبالیست و اجازه فیبا به دختران مسلمان برای مسابقه دادن اظهار کرد: فعالیت‌های ایران برای این اتفاق در جوانب مختلف انجام شد. نامه‌نگاری وزیر ورزش و جوانان با رییس فدراسیون جهانی و سپس مکاتبات آقای مشحون با مسوولان جهانی تاثیر ابتدایی را گذاشت و نقطعه عطف حضور نماینده فیبا در تهران بود. دیدن مسابقه نمادین از نزدیک توسط نماینده رسمی فدراسیون جهانی تاثیر اصلی را که ما می‌خواستیم گذاشت.

دبیر فدراسیون بسکتبال ادامه داد: ما گزارشی کامل را آماده کرده‌بودیم که در سفر شیراز به آقای لوبو ارائه کردیم. من تمام موارد را برایش توضیح دادم و مورد استقبالش قرار گرفت. این گزارش از چند جنبه بود. ابتدا اینکه قوانین حقوق بشر و موارد مطرح شده در قانون و منشور کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر برابر زنان و مردان برای ورزش کردن را مطرح کرده‌بودیم. نکته دوم به گستردگی ورزش بانوان در کشورمان تاکید داشتیم. ما نقشه‌ای را آماده کرده بودیم که نشان می‌داد بسکتبال بانوان ایران تنها برای یک باشگاه و یک شهر نیست بلکه در سراسر ایران فعالیت دارد و مدارکش موجود است. سومین قسمت نیز تلاش کردیم که به پاشنه آشیل فیبا در این مورد حمله کنیم و آن همان بحث سلامت دختران با حجاب اسلامی بود.

توفیق افزود: ما تمام اطلاعات پزشکی بسکتبال بانوان را ارائه کردیم و در آن تمام آسیب‌دیدگی‌ها را توضیح دادیم. کاملا به طور دقیق نشان دادیم که مصدومیت‌ها همه فنی بوده و ربطی به حجاب نداشته‌است. مثلا بازیکنی پایش پیچیده که این ربطی به حجاب ندارد بلکه در بسکتبال طبیعی است. به هر حال فدراسیون جهانی در جلسه ابتدای سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که نظر کارشناسانش را می‌گیرد و سپس نظر می‌دهد و ما سعی کردیم در گزارش مان نظر آقای لوبو را به طور کامل جلب کنیم. او نیز بعد از گزارش ما گفت که اگر با این شرایط فیبا بگوید نه جای تعجب دارد.

دبیر فدراسیون بسکتبال ایران با اشاره به موضوع هدگیر دختران گفت: مساله بعدی که مورد نظر ما بود هدگیر دختران بود. ما قصد داشتیم که هدگیر و نوع پوشش سر را به سمتی ببریم که متانسب با شرع و عرف ما باشد و دوباره چیزی تایید نشود که دست ما را ببندد. به همین دلیل در آخرین روز نمونه آخر پوشش سر مورد تاییدمان را به او دادیم تا با خودش به فیبا ببرد و با دیگر مسوولان آن را بررسی کند. با صحبت‌هایی که انجام دادیم مساله پوشش سر نیز به سمتی رفت که ما می‌خواستیم. خدا را شکر که همین مساله در جلسه نیز مطرح و اعلام شد که برای پوشش سر مدلی باشد که بدون زیپ و گیره باشد و صورت را نپوشاند که همان خواسته ما بود و خیالمان راحت شد.

او با بیان این موضوع که مخالفانی هم درباره پوشش دختران مسلمان بود تصریح کرد: قبل از آغاز جلسه فیبا گزارش درباره نوع پوشش بانوان ارائه شد که مخالفانی داشت. در همان زمان آقای مشحون نیز با روسای فدراسیون‌های چین و روسیه وارد مذاکره شد. رایزنی با چند کشور عربی از جمله الجزایر و تونس هم انجام گرفت که خدا را شکر در نهایت موافقت اعلام شد و آن چیزی که می خواستیم رقم خورد. در نهایت هم در روز اجلاس فیبا به طور کامل با موضوع موافقت کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت ایران تمام کننده این ماجرا و تاثیرگذارترین کشور برای مساله حجاب بانوان بود؟ گفت: در جریان جلسه صراحتا از تلاش‌های ایران و فدراسیون بسکتبال کشورمان تشکر کردند. آقای پاتریک باوئمن هم به طور رسمی نام ایران را آورد و از تلاش‌های ما برای حل این موضوع گفت. من از کمپین‌هایی که دوستان می‌گویند خبر ندارم اما واقعیت این است که تلاش‌های جامعه ورزش ایران باعث شد تا مسوولان فیبا خودشان را تکان بدهند. به قول آقای لوبو همه راه‌ها بسته بود تا اینکه تلاش‌ها از داخل کشور انجام و بازی نمادین هم برگزار شد.

دبیر فدراسیون بسکتبال درباره تاریخ اجرای قانون و حضور دختران در رقابت‌های باشگاه‌های غرب‌آسیا بیان کرد: بعد از تصویب فیبا و اعلام تاریخ خیلی سریع از طریق آقای خاجیریان تلاش کردیم تا تغییری در زمان ایجاد کنیم اما به ما اعلام شد که این یک قانون جدید است که باید به تمام فدراسیون‌ها به طور کامل ابلاغ شود و فدراسیون‌ها برای آن آماده شوند که نیاز به زمان دارد. به همین دلیل تلاشمان را از طریق فیبای آسیا شروع کردیم که مسابقات غرب‌آسیا برای دختران ما ۱۰۰ درصد شود.

او افزود: اجرای قانون از مهرماه است و قبل از آن امکان مسابقه دادن وجود ندارد. تلاش می‌کنیم که تاریخ رقابت‌های غرب آسیا و باشگاه‌های آسیا را به تعویق بیندازیم تا دختران ما در رقابت‌ها شرکت کنند اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. در صورت عدم تغییر انشالله دختران ما از دوره‌های بعدی مسابقات در رقابت‌ها شرکت خواهند کرد.

توفیق درپایان در پاسخ به این سوال که وضعیت سرمربی تیم ملی به کجا رسید؟ گفت: بررسی‌ها ادامه دارد و هنوز به گزینه نهایی نرسیده‌ایم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین