کد خبر: ۸۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
رئیس سازمان ملی بهره‌وری وضعیت و جایگاه ایران از لحاظ بهره‌وری را در منطقه متوسط اعلام کرد و گفت که در دوره چهارده ساله رشد اقتصادی ایران ۴.۳ بوده که عمده آن از طریق سرمایه و از محل نفت تامین شده و بهره‌وری نقش چندانی نداشته است.
ناطقان: امروز (دوشنبه)، همزمان با روز ملی بهره‌وری، رویا طباطبایی در نشست خبری به بیان توضیحاتی در رابطه با وضعیت حوزه متبوع خود پرداخت.

وی به جایگاه ایران در بهره‌وری در منطقه اشاره کرد و گفت که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ یعنی در یک دوره ۱۴ ساله مجموعا رشد اقتصادی ایران حدود ۴.۳ بوده است که یک درصد آن متعلق به بهره‌وری است. اما سهم نیروی کار و سرمایه به گونه‌ای بود که تزریق سرمایه که عمدتا از محل نفت بوده توانسته این رشد اقتصادی را رقم بزند. از سوی دیگر سهم نیروی کار تنها حدود سه دهم واحد درصد بوده که چشمگیر نیست.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری درباره آخرین وضعیت بهره‌وری در نیروی کار و عوامل تولید نیز توضیحاتی ارائه کرد و به اعلام جزئیات آن از سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۳ پرداخت.

بر اساس توضیحات طباطبایی، در سال ۱۳۹۱ و بر پایه سال آماری ۱۳۹۰، رشد اقتصادی حدود منفی هشت درصد بوده که در این سال رشد بهره‌وری نیروی کار حدود منفی هشت و برای سرمایه منفی ۱۰.۱ بوده است که در مجموع شاخص عوامل تولید با رشد منفی ۹ درصد مواجه بود. این در حالی است که این سال از دوران بسیار سخت اقتصادی و تولیدی به شمار می‌رود.

اما در سال ۱۳۹۲ رشد اقتصادی به صفر می‌رسد که در این سال رشد بهره‌وری منفی ۳.۶۲ و سرمایه منفی ۲.۱۷ درصد است و مجموع عوامل تولید به منفی ۲.۷۹ درصد می‌رسد.

سال ۱۳۹۳ که رشد اقتصادی مثبت سه درصد بود با ارتقای رشد بهره‌وری نیز همراه بوده و بهره‌وری نیروی کار حدود ۳.۴۲ درصد گزارش شد. برای بهره‌وری سرمایه حدود ۰.۹۹ درصد می‌رسد و کل عوامل تولید با رشد ۱.۹۵ درصدی همراه بود.

اما سال ۱۳۹۴ با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی و شوک‌های حاصله از تغییر در فروش نفت و قیمت آن سال سختی را برای اقتصاد ایران رقم زد که با رشد اقتصادی منفی ۱.۶ درصدی همراه بود. در این شرایط بار دیگر شاخص بهره‌وری نیروی کار تا پیش از منفی ۴ درصد کاهش یافته و رشد بهره‌وری سرمایه به منفی ۲.۸ درصد رسید. مجموع شاخص عوامل تولید منفی ۳.۵۲ درصد بود.

اما در سال ۱۳۹۵ که بانک مرکزی برای ۹ ماهه آن رشد ۱۱.۲ درصدی اعلام کرد اما هنوز گزارش سالانه منتشر نشده، رئیس سازمان ملی بهره‌وری عنوان می‌کند که بر اساس برآوردهایی که این سازمان داشته رشد اقتصادی به مثبت ۱۱.۶ خواهد رسید. در این سال برآوردها حاکی از رشد ۹.۵ درصدی کلیه عوامل تولید و همچنین ۸.۵۹ برای بهره‌وری نیروی کار و ۱۰.۸ در سرمایه است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین