کد خبر: ۹۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
قديمي بودن، تنها وجه مشترک پرايد و وانت نيسان نيست؛ وجه اشتراک ديگرشان از نظر سردار مؤمني، فرمانده راهنمايي و رانندگي کشور، ايمني پايين و داشتن بيشترين آمار تلفات در تصادفات است. صف خريداران اين دو خودرو و همچنين شاهکار ديگر خودروسازان ايراني به نام" پرايد وانت"همچنان پابرجاست و سود سرشار دو شرکت بزرگ خودرو سازي ايران از توليد خودروهاي...
ناطقان :بازار خودروی ایران چندی است که به نردبان ترقی تولیدکنندگان چینی تبدیل شده اما ظاهرا مسوولان صنعتی و خودروسازان کشورمان انقدر که نگران واردات محصولات ژاپنی، کره‌ای و آلمانی هستند دلواپسی از سوی چینی‌ها ندارند و چشم خود را بعضا بر برخی محصولات كم‌کیفیت این کشورکه به راحتی در بازار خودرو ایران عرضه می‌شود بسته‌اند.

با نگاهی به آمار کیفیت که هرماه از سوی شرکت بازرسی ارائه می‌شود به وضوح می‌توان دریافت که چینی‌های عرضه شده به بازار ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند هر چند که این آمار از سوی بسیاری از مسوولان صنعتی و سازمان ملی استاندارد نیز ماهانه رصد می‌شود.

در این میان اما تولیدات داخلی نیز از کیفیت آنچنانی برخوردار نیست تا جایی که بر اساس آمارها،آن طورکه مدير عامل ستاد مرکزی معاينه فني شهر تهران مي‌گويد: نزديک 40 درصد تصادف ها به خاطر نقص ترمز در خيابان ها و جاده هاي ايران اتفاق مي‌افتد. همين حدود از ميزان تصادف ها هم مربوط به نقص موتور خودروها است.

 وي از مراجعه کم صاحبان خودرو ها به مراکز نقص فني خبر مي‌دهد، بنا به گفته ولي آذرنوش 70 درصد ظرفيت اين مراکز خالي است.

این در حالی است که، بنا به آمار رييس مرکز تحقيقات سازمان پزشکي قانوني کل کشور در طول 10 سال گذشته، 235 هزار و 50 نفر بر اثر تصادفات رانندگي در کشور جان باختند و دو ميليون و 221 هزار نفر نيز مجروح شدند. شهر تهران در طول اين مدت بيش از 28 هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگي داشته است .

سيستم ترمز خودروهايي که به صورت انبوه در ايران توليد مي‌شوند مانند پرايد و وانت نيسان با حرف و حديث هاي زيادي همراه است و سازمان استاندارد با وجود تلاش هاي چندين ساله نتوانسته مانع از ورود اين خودروهاي پردردسر به خيابان هاي ايران شود.

 تهديد هاي هر چند ماه يکبار راهنمايي و رانندگي درباره توقف شماره گذاري اين خودروها ماه گذشته دوباره مطرح شد و پليس راهنمايي و رانندگي اعلام کرده است: با توجه به اينکه  پرايد و نيسان مجوز جديد استاندارد را دريافت نکرده‌اند، فعلا شماره‌گذاري‌شان متوقف شده تا مجوز جديد را براي ادامه شماره‌گذاري از اين سازمان دريافت کنند.

قديمي بودن، تنها وجه مشترک پرايد و وانت نيسان نيست؛ وجه اشتراک ديگرشان از نظر سردار مؤمني، فرمانده راهنمايي و رانندگي کشور، ايمني پايين و داشتن بيشترين آمار تلفات در تصادفات است.

صف خريداران اين دو خودرو و همچنين شاهکار ديگر خودروسازان ايراني به نام" پرايد وانت"همچنان پابرجاست و سود سرشار دو شرکت بزرگ خودرو سازي ايران از توليد خودروهاي گران قيمت و ناقص، مانع اصلي کاهش آمار تصادف ها و تلفات انساني ناشي از حوادث رانندگي است.

علاوه بر اين در گزارش‌هاي کارشناسان دادگستري و پليس راهنمايي و رانندگي به عمل نکردن سيستم ترمز خودرو به دليل نقص در سيستم ترمز ABS خودروهاي داخلي اشاره شده است.
پیش از این نیز در خصوص وانت پیکان این اتفاق رخ داده بود.

در واقع از سال 85 بود که دستور توقف تولید وانت پیکان روی خط رسانه ها رفت و در آن روزها یکی از مسئولین سازمان محیط زیست اعلام کرد: دستور توقف تولید وانت پیکان به دلیل عدم مطابقت استاندارد اين خودرو با استاندارد يورو 2 صادر شده است.

البته پيش از اين مقرر شده بود تا پايان شهريور ماه سال 84 اين خودرو به استاندارد يورو 2 دست يابد اما چنين نشد و پس از اخطاريه هاي مكرر اقدامي صورت نگرفت و به همین دلیل محيط زيست به علت آلوده‌زا بودن اين خودرو، توليد آن را متوقف خواهد کرد.

در همین حال  در آن روزها مدیر عامل وقت  ایران خودرو با بیان این مطلب که اظهارنظرهاي سازمان حفاظت محيط زيست در مورد وانت پيكان بر اساس اطلاعات قديمي است و وانت پيكان، استاندارد لازم را به دست آورده است، تاکید کرد: این شرکت نه تنها تولید پیکان وانت را متوقف نمی کند بلکه حتی تولید را کاهش هم نمی دهد .

منوچهر منطقي تاکید کرد: البته نیروی انتظامی به دستور سازمان حفاظت محیط زیست، شماره گذاری این خودرو را متوقف کرده است اما نمي‌توان يكدفعه دستور توقف توليد خودرویی را صادر کرد و برخی افراد بدون اين كه به عواقب اظهارنظرهاي خود ‌فكر كنند مسايلي را مطرح مي‌كنند و همه را به دردسر مي‌اندازند.

کش و قوس ها در خصوص وانت پیکان اما در زمان یکه زارع مدیر عامل جدید ایران خودرو نیز ادامه دار شد تا جایی که تولید پیکان وانت در اسفند ٩١ توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل نا امن بودن بار دیگر متوقف شد.

این ماجرا در سال 92 هم تکرار شد و حتی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در سال 92 اعلام کرد:‌ امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مراجع ذیربط برخی خودروهای پرتصادف مانند وانت پیکان و وانت نیسان از چرخه تولید و شماره گذاری خارج می‌شوند.

البته ایران خودرویی ها هرگز به اخطارهای پلیس و محیط زیست توجه نکردند و در روزهای ممنوع شدن شماره گذاری این خودرو باز هم به تولید ادامه دادند.

به عنوان مثال در اردیبهشت ٩٢ پس از نصب ترمز abs و تغییر در شکل ظاهری در قسمتهای سپر و بغل دریها و تغیر چراغها به کریستالی به عرصه ی تولید باز گذشت تا یکه زارع نیز راه مدیر عامل قبلی ایران خودرو را ادامه دهد.

حالا هم در حالیکه مشکل آلودگی هوای تهران هنوز حل نشده و مساله ایمنی وانت پیکان هم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد ایران خودرو هنوز این خودرو را در خط تولید دارد.

البته کیوان وزیری، مدیر طراحی پلت فرم و سیستمهای مشترک ایران خودرو اعلام کرده: در صورت حمایت دولت، این شرکت از ابتدای سال ٩٤ تولید وانت پیکان را متوقف خواهد کرد!

گفتنی است، به گفته آذروش، مدير عامل ستاد مرکزي معاينه فني در این خصوص گفته: بيش از 30 الي 35 درصد از تصادفات ناشي از نقص فني در ترمز‌ها و همين مقدار از تصادفات نيز ناشي از نقص فني در موتور‌ اتومبيل‌هاست، که اگر اين مشکلات حل شود؛ شاهد کاهش آلودگي هوا، افزايش ايمني و کاهش تصادفات در سطح شهر خواهيم بود.گفته مي‌شود اين برگه ها خريد و فروش نيز مي‌شوند.

 به گفته رئيس ستاد مرکزي معاينه فني بيشتر مباحث مربوط به تخلفات خريد و فروش برگه‌هاي معاينه فني نيز مربوط به مراکز خارج از تهران است که دستگاههاي قضايي و پليس بايد با اين مراکز برخورد کنند، زيرا هر گونه اهمال در اين زمينه بازي کردن با جان و مال مردم است.

تابستان امسال نرخ معاينه فني 50 درصد افزايش پيدا کرد، نرخ معاينه فني مکانيزه خودروهاي سبک عادي به 11 هزار تومان، خودروهاي سبک گازسوز با تست مخازن و ساير قسمت‌ها به 31 هزار تومان، خودروهاي سنگين عادي به 25 هزار تومان، خودروهاي سنگين گاز سوز به 36 هزار تومان و موتورسيکلت‌ها به 4 هزار تومان افزايش يافت.

براساس آمار اعلام شده، به‌طور ميانگين 40 درصد مردودي خودروهاي مراکز معاينه فني مربوط به گازهاي خروجي از اگزوز هستند و نقص ترمز ده درصد خودروهاي مردودي را تشکيل مي‌دهد. سرويس‌هاي سريع شامل خدماتي نظير ميزان فرمان، اصلاح روشنايي اتومبيل، رفع عيوب ظاهري خودرو، انژکتورشويي، موتورشويي و تنظيم موتور جزو تعميراتي هستند که در اين مراکز انجام مي‌شود.
منبع: شفاف
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین