کد خبر: ۹۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
وزیر امور خارجه:
ظریف درصحن علنی مجلس گفت:علاوه بر ظرفیت های صنعتی، علمی و نظامی سامانه معنایی به نظام ما قدرت بخشیده است که امنیت خود را از مردم می گیرد، به هیچ کشور متکی نیست و با اخم و لبخند دیگران مضطرب و خوشحال نمی شود.
ناطقان: محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد، در سخنانی با سلام و درود به ارواح طیبه شهیدان و امام شهدا، عنوان کرد: خاضعانه به درگاه پروردگار شکر می‌گ‌ذارم که بار دیگر توفیق خدمت به مردم فهیم، باوفا و شجاع ایران را به این بنده حقیر عطا کرده است.

وی افزود: مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با فداکاری، ایثار، کار و تلاش، دانش و بینش و مقاومت و صبوری نظامی با ثبات و پیشرفته در منطقه‌ای ناامن و بی‌ثبات بنیان نهادند و در حالی با مشارکت باشکوه بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونی‌شان گاه برای اداره یک شهر و یا یک روستا ماه‌ها کشتار و خونریزی صورت می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه عنوان کرد: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت‌های بزرگ و جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشور ماست. امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خداوند باریتعالی وجود ندارد و تمامی قدرت‌های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت‌ها سر تسلیم فرو آورند.

بوی با بیان اینکه چارچوب‌های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارتخ  خارجه در پاسداری از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را به تصویر کشیده است، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه ششم برنامه‌های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص می‌کنند. فراز راهبردی مقام معظم رهبری بر رعایت حکمت، مصلحت و عزت بر دوگانه اندیشی و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می‌کشد و روشن می‌سازد بین حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار عقلانی رابطه‌ای منطقی و ماهوی وجود دارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه اضافه کرد: بی تردید اصل برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و جهان وارد عصر پساغربی شده است. در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی‌شود. کنشگران متعدد و متکثر شده‌اند و انحصار بازی از دست قدرت‌های غربی خارج شده است. قدرت و ثروت در جهان در حال جابه‌جایی است. هر چند که عناصر سخت افزاری قدرت کماکان موثرند ولی عناصر معنایی قدرت که ایران در این زمینه ید طولایی دارد، همچون هنجارسازی، روایت پردازی و گفتمان سازی، قدرت و ارزش راهبردی یافته‌اند.

ظریف با بیان اینکه منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود را می‌گذراند، گفت: برخی از کنشگران منطقه‌ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه‌ می‌تراشند و با اتکای فزاینده به قدرت‌های فرامنطقه‌ای، خشونت و افراط، بر اعتدال و همکاری پیشی گرفته است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه ایران به لطف الهی و در اثر چهار دهه مقاومت مردم از ثبات، استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مظهر مردمسالاری دینی است و این از بزرگترین ذخایر راهبردی کشور است. آنچه به کشور ما قدرت بخشیده، علاوه بر ظرفیت‌های ذاتی و توان نظامی و صنعتی و علمی، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی، مردم و مسئولان کشور را به خودباوری باورمند ساخته است.

وی گفت: این مجموعه، ایران را به تنها کشوری در منطقه تبدیل کرده که امنیتش را از درون کشور و مردمش می‌گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست و با لبخند و اخم دیگران خوشحال و مضطرب نمی‌شود.

ظریف افزود: ایران قدرت و توان اقتصادی خود را هم از درون می‌گیرد. ایران بعنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای به مسئولیت منطقه‌ای خود آگاه است و به عنوان قدرتی که به دنبال بازی با حاصل جمع صفر نبوده و نیست، به دنبال منطقه‌ای امن، قدرتمند، باثبات و پیشرفته است و همکاری منطقه‌ای را مبنای صلح و ثبات می‌داند و زندگی منطقه‌ای و پیوندهای منطقه‌ای را ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌شمارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به ابطحی مخالف وی گفت: به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌هایی بلند و بعضا تاریخی برداشته شد که مهمترین آن گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهر‌ه‌برداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به قدرت‌های جهانی بود.

ظریف افزود: با فضل الهی و حمایت‌ها و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و با پشتوانه توانمندی‌های کشور و حمایت مردم، خطرات متعددی از فراروی نظام مرتفع شد و موانع ظالمان برای بالندگی اقتصادی و علمی کشور رفع گردید. بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه از موانع تهی و شرایط بین‌المللی دگرگون شد.

ظریف خطاب به نمایندگان مجلس افزود: بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند.

وی از نقش برجسته مجلس و ریاست مجلس در روند مذاکرات در تصویب برجام در نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی است، قدردانی کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مصوبه مجلس در مقابله با اقدامات آمریکا تصویر مقتدرانه‌ای از همدلی و هم افزایی قوای سه گانه و تلاش مشترک همه ما برای دفاع از منافع و حقوق مردم و مقابله با بدعهدی‌ها ایجاد کرد.

 ظریف با یادآوری این نکته که دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد: قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف در مجلس نماد مهم و نمود بارزی از این گشایش و اقبال جهانی است.

وی گفت: حضور 30 هیأت از اروپا شامل 10 هیأت به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیأت از آسیا و با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیأت از آفریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه،‌9 هیأت از قاره آمریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب باشکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تشریح دستاوردهای حاصله گفت: دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نکنید. پیوند با ایرانیان خارج از کشور و صف‌های طولانی هموطنان برای شرکت در انتخابات بطلان ادعاهای معاندین کشور را روشن کرد.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته با موانعی از درون و بیرون کشور مواجه بودیم، اظهار داشت: منازعات جناحی، شتاب‌زدگی در تحلیل وقایع،

ظریف خطاب به انتقادات ابطحی عنوان کرد: من آخرین نفری خواهم بود که در حوزه سیاست خارجی تک صدایی ایجاد کنم.

 وی افزود: تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها، فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کنند و از تغییراتی که در آمریکا پیش آمده برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند، گرچه این کشورها و گروه‌ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شدند ولی این واقعیت و چالش‌ها وظیفه سیاست خارجی که به سامان رساندن این منطقه است را سنگین‌تر می‌کند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: تحولاتی که در مدیریت سیاست آمریکا رخ داده و لفاظی‌های دولتمردان این کشور بر ضد ایران ناشی از توهم و کج فهمی توامان است، وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت 12 با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها نه با سکوت آنها، تقویت این باور در نخبگان سیاسی آمریکاست که ایران ستیزی سکه‌ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد. این مهم در برابر مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها از یک سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط دست یافتنی است و تاکنون توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته‌ایم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: دیپلماسی هوشمنداانه ما باید با نشان دادن عقلانیت ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی نتیجه‌ای جز انزوای بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت

وی گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جمله جمله آن نشانگر بی اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین روز مذاکرات تا مسیر اجرای برجام بوده است. دولت‌های قبلی آمریکا پس از سال‌ها تهدید و تحریم به میز مذاکره آمدند و اکنون آمریکا به عنوان عضو برجام نمی‌تواند تعهداتش را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام نیز دیده شده است و این نشانه بی اعتمادی ما در دوران مذاکره به آمریکاست. برای رسیدن به این منظور بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاه‌های ایران در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با همکاری شما سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را دنبال می‌کنیم و حمایت از حضور موثر کارآفرینان داخلی را در خارج فراهم خواهیم کرد.

ظریف ادامه داد: تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای و ایجاد جبهه واحد منطقه‌ای برای مبارزه با افراط و ترور مهمترین دستورکار سیاست خارجی را شکل می‌دهد. همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و بازگرداندن موضوع فلسطین بعنوان اولویت جهان اسلام رمز اتحاد منطقه‌ای ما خواهد بود.

وی گفت: راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است. دیپلماسی اقتصاد محور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصاد خارجی در وزارت خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است. وزارت خارجه با تقویت جهت گیری راهبرد اقتصادی در مرکز و سفارتخانه‌ها و ایجاد انگیزه و آموزش‌های لازم برای سفرا و کارشناسان معاونت اقتصادی را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت ورود به بازارهای جهانی و منطقه‌ای، ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت. ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور موثر کشور، تعمیق و توسعه روابط با همسایگان و قدرت‌های نوظهور و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جهانی برای دسترسی به اهداف بسیار مهم است

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: چابک سازی و اصلاح ساختار آخرین مراحل خود را طی می‌کند و انشالله بین ما و سازمان امور اقتصادی امضا می‌شود.

 ظریف ادامه داد: اجتناب از تصمیمات و حرکت‌های شتابزده، خودباوری، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبه‌های دانشگاهی و نمایندگان مجلس،راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات راهنمای جهت‌گیری وزارتخارجه خواهد بود

ظریف خاطرنشان کرد: پایه‌های اقتدار دیپلماسی ایران بر انسجام داخلی مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توان علمی و فناوری و رشد و پیشرفت اجتماعی استوار است برای حضور فعال در عرصه منطقه‌ای و جهانی باید توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی کشور شناسایی و بهره‌برداری شود و ظرفیت‌های مورد نیاز تولید شود

وی گفت: در صورتی که دوباره از رای ارزشمند شما برخوردار شوم با توکل به خدا و توسل به معصومان و پیروی از رهنمودهای رهبری از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.



منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین